کتاب دریچه ای ست به جهان ناشناخته ها
کتاب دریچه ای ست به جهان ناشناخته ها

کتاب دریچه ای ست به جهان ناشناخته ها

گس


تنهایی ،

زمین حاصل خیزی ست 

که هر چه در آن بکاری بار می دهد ،

اما طعم همه ی میوه هایش ؛

طعم گس خاطره هاست!



" رضا کاظمی  "


راه اندیشه *


از کسی پرسیدم : 

- راه اندیشه کجاست ؟

با تحیر پرسید : 

- از کدامین شهری ؟

گفتم :

- از شهر " ببینید و نپرسیدم " .

گفت :

- عافیت در این است که ندانی ره اندیشه کجاست !



" محمد زهری "



* عنوان شعر متعلق به شاعر است.


انصاف


بیا منصف باشیم !

معامله ای عاشقانه

تو برایِ همیشه کنارم بمان

و من 

تا به ابد به دورِ حضورت می گردم!

تو برایِ همیشه بارانی بپوش 

من تا همیشه باران می شوم می بارم 

به لحظه هایت

تو بغض کن

من اشک می شوم

تو بخند

من شوق می شوم

تو ببین

من از نگاهت

مست می شوم

بیا منصف باشیم !

تو برایم تب کن

من برایت می میرم



" عادل دانتیسم "


رمان


دلم 

یک رمان می خواهد! 

اولش من و تو...

باشیم 

و

آخرش ما! 



" عادل دانتیسم "


تواضع


ز خاک آفریدت خداوند پاک

پس ای بنده افتادگی کن چو خاک

حریص و جهان سوز و سرکش مباش

ز خاک آفریدندت آتش مباش

چو گردن کشید آتش هولناک

به بیچارگی تن بینداخت خاک

چو آن سرفرازی نمود، این کمی

از آن دیو کردند، از این آدمی

 

***


یکی قطره باران ز ابری چکید

خجل شد چو پهنای دریا بدید

که جایی که دریاست من کیستم؟

گر او هست حقا که من نیستم

چو خود را به چشم حقارت بدید

صدف در کنارش به جان پرورید

سپهرش به جایی رسانید کار

که شد نامور لؤلؤ شاهوار

بلندی از آن یافت کو پست شد

در نیستی کوفت تا هست شد

تواضع کند هوشمند گزین

نهد شاخ پر میوه سر بر زمین

 


باب چهارم / در تواضع

 

منبع اصلی : بوستان / مشرف الدین مصلح بن عبدالله شیرازی مخلص به سعدی

توضیح و تصحیح محمد علی فروغی



پ.ن : بزرگداشت استاد مسلم سخن