کتاب دریچه ای ست به جهان ناشناخته ها
کتاب دریچه ای ست به جهان ناشناخته ها

کتاب دریچه ای ست به جهان ناشناخته ها

حکم : شاشیدی ترش کردی ، ریدی بدترش کردی


وقتی یک نفر مرتکب عمل ناپسندی شد و خواست آن را اصلاح کند ولی از اولش خراب تر شد، این مثل را می گویند.

 

یک پسر بچه بود ، هر شب سر جاش می شاشید. یک روز مادرش به او گفت : دیگه خجالت بکش ، بزرگ شدی ، من چقدر باید شلوار شاشی تو رو بشورم و باز اونو خیس شاش کنی ؟ بچه که هیچ چاره ای نداشت گفت : چکار کنم شب ها شیطون گولم می زنه ! مادرش گفت : امشب که شیطون آمد از قول من بهش بگو فقط می تونی به ما ضرر بزنی ؟ اگه راست میگی صابون هم بده تا شلوار شاشی رو با اون بشورم !


این حرف ها به خاطر پسر بود. شب خوابید و در عالم خواب شیطان را دید. با هم نزدیک جوی آبی بودند. شیطان به پسر گفت : بیا تو آب شنا کنیم . پسر در جواب گفت : نه ، من نمی تونم شنا کنم. شیطان گفت : پس بیا تو آب بشاشیم ! در این موقع پسر سفارش مادرش یادش آمد و به شیطان گفت و از او صابون خواست. شیطان گفت : این که غصه نداره بیا هر چه صابون دلت می خواد برای مادرت ببر ! دست پسر را گرفت و او را برد بالای پشت بام دکان بقالی که صاحبش داخل دکان خواب بود. طنابی به کمر پسر بست و او را از سوراخ سقف پایین کرد و گفت : حالا تا می توانی صابون بردار. در این موقع صاحب دکان بیدار شد و متوجه دزد شد. پسر بچه داد و فریاد کرد و از شیطان کمک خواست. شیطان هم طناب را فوری بالا کشید و به پسر بچه گفت : زود باش بر سر بقال برین ! معطل نکن برین ! او هم همین کار را کرد و صبح که بیدار شد دید اوضاع خیلی خراب تر از هربار شده . وقتی مادرش متوجه جریان شد گفت : شاشیدی ترش کردی ، ریدی بدترش کردی !

 


محمدرضا خوشدل – بیست و سه ساله ، بافنده ، قم

 


" تمثیل و مثل / سید ابوالقاسم انجوی شیرازی "

پژوهش : احمد وکیلیان



نظرات 1 + ارسال نظر
آنا جمعه 31 اردیبهشت 1395 ساعت 09:13 ب.ظ http://aamiin.blogsky.com

این مثل است؟! الله اکبر. والا ما شنیده بودیم که خواستی ابروش را درست کنی زدی چشمش هم کور کردی. دست کم می شه جلوی خانواده هم مثل را گفت.

یک : آدمیزاد هر چیزی رو که بلده قرار نیست لزوما استفاده کنه!!
دو : دلیل بیان و یا معرفی ضرب المثل ها در این وبلاگ اینکه اگر جایی چنین مثلی به گوش خورد معنا و جای کاربردش دونسته بشه( آگاهی مخاطب ) . همچنین ریشه و روایتی که پشت هر مثل هست شناخته بشه چرا که ریشه در تفکر و زبان فلکلور ما داره.

حالا اینکه شما بخوای چه برداشتی داشته باشی و کجا استفاده کنی و یا اصلا نکنی به خودتون مربوطه !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد